راهبرد پردازش متین
چرا برخی کلمات سایت رتبه ندارند
  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. سئو
  6. /
  7. چرا برخی کلمات سایت…
چرا برخی کلمات سایت رتبه ندارند
چرا برخی کلمات سایت رتبه ندارند؟

آنچه در این مقاله میخوانیم

زمان مطالعه: 10 دقیقه

عوامل موثر در رتبه بندی کلمات سایت

گاهی از ما سوال می شود چرا در فلان کلمه رتبه داریم ولی در برخی کلمات رتبه نداریم. اگر دنبال این هستید تا بدانید چرا برخی کلمات سایت رتبه ندارند ولی برخی کلمات شما در صفحه اول گوگل وجود دارند و برخی در صفحات بعدی، این مطلب برای شما تهیه شده است.

رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل بر اساس ده ها الگوریتم پیچیده و چند عامل مختلف صورت می‌گیرد. برای رتبه‌بندی صفحات وب، الگوریتم گوگل بر اساس مجموعه‌ای از معیارهایی مانند کلمات کلیدی، محتوا، ترافیک و بازخورد کاربران، … رتبه‌بندی را انجام می‌دهد. بنابراین، اگر کلماتی که در سایت شما استفاده می‌شوند، با معیارهای الگوریتم گوگل همخوانی نداشته باشند، احتمالاً به سختی می‌توانید رتبه برتری برای آن کلمات‌ در گوگل بدست آورید. در این مقاله به بررسی عواملی که ممکن است در رتبه‌بندی کلمات شما در گوگل تأثیرگذار باشند، می‌پردازیم.

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است و به کلیه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که با هدف بهبود رتبه و دسترسی بهتر وب‌سایت در موتورهای جستجو انجام می‌شود. هدف اصلی سئو، جذب کاربران به وب‌سایت شما و پیشرفت موقعیت شما در نتایج موتورهای جستجو است.

 

ضرورت سئو برای هر کسی که به دنبال موفقیت در فضای آنلاین است، بسیار مهم است. چرا که بهبود رتبه و دسترسی بهتر در موتورهای جستجو منجر به جذب ترافیک بیشتر و کسب بیشترین بازدیدکننده‌ها می‌شود. با افزایش ترافیک در وب‌سایت شما، فرصت‌های بیشتری برای فروش محصولات یا خدمات شما وجود دارد.

خدمات سئو راهبرد پردازش متین

چهار نوع اصلی سئو

چهار نوع اصلی سئو شامل بهینه‌سازی داخلی، بهینه‌سازی فنی، سئو خارجی و بهینه‌سازی محلی هستند.

بهینه‌سازی داخلی   ( on-page SEO): اصلی‌ترین عامل بهبود سئو، بهبود کیفیت و محتوای صفحات وب است. این مورد شامل بهبود ساختار و کیفیت محتوا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با صفحه وب و پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران می‌شود.

بهینه‌سازی فنی (Technical SEO): در این روش، بر روی بهبود عملکرد فنی وب‌سایت شما تمرکز می‌شود که شامل بهبود سرعت بارگیری صفحات وب، بهینه‌سازی کد وب‌سایت و بهبود کارایی فنی وب‌سایت می‌شود.

بهینه‌سازی خارجی (off-page SEO ): در اینجا، تلاش می‌شود تا بیشترین تعامل با سایر وب‌سایت‌ها و بهبود لینک‌های ورودی به وب‌سایت شما ایجاد شود. این بخش شامل ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب، ایجاد لینک‌های ورودی با کیفیت و همکاری با دیگر وب‌سایت‌ها برای بهبود سئو وب‌سایت شما است.

بهینه‌سازی محلی( Local SEO ): در این روش، تمرکز بر روی بهینه‌سازی موقعیت جغرافیایی و جستجوهای محلی برای بهبود دسترسی کاربران محلی به وب‌سایت شما است. بهبود موقعیت جغرافیایی وب‌سایت شما، تحت عنوان “Local SEO” نیز شناخته می‌شود.

هر کدام از موارد فوق بر روی یکی از جنبه‌های مختلف وب‌سایت شما تمرکز می‌کنند تا بهبود سئو و ارتقای رتبه در موتورهای جستجو را به دست آورید.

انواع مختلف سئو

گوگل عادل است!!

طبق تجربه ما گوگل یک موتور جستجوی با الگوریتم های پیچیده است که خیلی منصفانه به شما رتبه می دهد. در برخی سایت هایی که مشاورشان بودیم محتوای برخی نوشته هایشان  حتی از 500 کلمه فراتر نمیرفت ولی با این وجود گوگل به علت محتوای سبزی که این سایت ها داشتند، به کلمات آن ها رتبه میداد و در صفحه اول هستند. گوگل پارامترهای گفته و ناگفته زیادی را برای رتبه دهی استفاده می کند. از کنار هم گداشتن آن پارامترها تشخیص می دهد که وضعیت شما باید چگونه باشد.

یکی از دلایل ارائه الگوریتم های جدید به صورت دائمی از سمت گوگل و بروزرسانی های مستمر گوگل، اقدامات کلاه خاکستری و غیرقانونی در بحث سئو است. بسیاری افراد از روش هایی استفاده می کنند که قصد فریب گوگل را دارد. بنابراین گوگل به عنوان مغز جستجوی دنیا، قصد دارد جلوی آن ها را بگیرد.

البته گوگل تنها موتور جستجوی دنیا نیست. بینگ، یاندکس از دیگر موتورهای برتر دنیا هستند.

 

 اگر محتوای شما رتبه نمی‌گیرد، مشکل چیست؟ آیا مشکل این است که سایت شما به هیچ وجه در گوگل نیست یا دلیل دیگری وجود دارد؟ چرا محتوای شما به جایگاه پرطرفدار صفحه اول نمی‌رسد؟ در این مطلب، ده دلیل ممکن برای عدم رتبه‌بندی صفحات شما را بررسی خواهیم کرد.

4 بخش مشکلات سایت

مشکلات محتمل را به چهار بخش زیر تقسیم کرده‌ایم:

مشکلات ایندکس و کرال: چگونگی بررسی اینکه سایت شما در گوگل قرار دارد و دلایلی که ممکن است باعث عدم حضور سایت/صفحه شما در گوگل شوند.

مشکلات فنی سایت شما: آیا گوگل به دلیل نادرست بودن تنظیمات سایت شما، آن را نادیده می‌گیرد؟

مشکلات لینکدهی: آیا ساختار لینک‌دهی داخلی شما و کمبود لینک‌های داخلی و بیرونی با کیفیت، موفقیت شما را محدود می‌کند؟

مشکلات محتوا و کلمات کلیدی: آیا محتوای شما کیفیت بالایی دارد ؟ آیا با جسنجوی کاربران همخوانی دارد؟ آیا کلمات کلیدی شما درست انتخاب شده اند؟ آیا کلمات کلیدی شما پررقابت هستند؟

اگر مطمئن نیستید که مشکل شما در کدام بخش است، ما می‌توانیم یک بازبینی سئو سریع برای شما انجام دهیم تا ببینید چیزی را از دست نداده‌اید. به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید صفحاتتان رتبه بگیرند و رتبه خود را حفظ کنید، سایت شما باید مناسب سئو باشد!

مشکلات ایندکس و خزش

اولین مورد این لیست مربوط به مشکلات ایندکس و کرال هستند. به طور ساده، اگر صفحه یا سایت شما در ابتدا در گوگل موجود نباشد، نمی‌توانید رتبه بگیرید. اگر این موضوعات برای شما گنگ هستند، می‌توانید در مورد چگونگی کار گوگل و شروع بهینه‌سازی سئو بیشتر بخوانید.

  1. سایت/صفحه شما در گوگل وجود ندارد

اگر نمی‌دانید سایت شما در گوگل وجود دارد یا خیر، با استفاده از اپراتور جستجوی site: در گوگل می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. عبارت site:example.com را وارد کنید و یک لیست از صفحات پیدا شده در آن دامنه را مشاهده خواهید کرد. اگر آدرس کامل یک مقاله خاص را وارد کنید، باید فقط یک نتیجه جستجو برگردانده شود. اگر صفحات خود را مشاهده کردید، این به معنی این است که گوگل درباره سایت شما اطلاعات دارد و حداقل بخشی از آن را در ایندکس خود قرار داده است. اگر متوجه شدید که صفحه شما در ایندکس وجود دارد، اما فکر می‌کنید به خوبی عمل نمی‌کند، باید بیشتر بررسی کنید.

۲. سایت/صفحه شما خیلی تازه است

اگر سایت یا صفحه شما جدید است، ممکن است بهتر باشد که کمی صبر کنید و بعداً بررسی کنید. بسیاری از عوامل دریافت محتوای شما، ایندکس و رتبه‌بندی آن وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد تا گوگل فرایند کشف محتوای شما را به پایان برساند.

۳. محتوای شما noindexed شده است

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث ایندکس نشدن سایت یا صفحه خاصی می‌شود، این است که به طور ناخواسته آن‌ها را noindexed کرده‌اید. اضافه کردن تگ meta robots برای noindex به گوگل‌بات می‌گوید که می‌تواند یک صفحه را کرال کند، اما نتایج آن را نمی‌تواند در ایندکس اضافه کند.

چگونه می‌توانید بررسی کنید که صفحه شما noindexed شده است؟ به راحتی، صفحه را باز کرده و سورس کد آن را مشاهده کنید. در جایی در هد صفحه، کد زیر را خواهید یافت. این به کرالرهای موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای صفحه را نباید به ایندکس اضافه کنند و در نتیجه، از رتبه‌بندی آن جلوگیری می‌کنند.

<meta name=”robots” content=”noindex”>

۴. سایت/صفحه شما توسط robots.txt مسدود شده است

ممکن است به گوگل گفته باشید که محتوای شما را ایندکس نکند، اما همچنین ممکن است به گوگل گفته باشید که به هیچ وجه سایت شما را کرال نکند! مسدود کردن کرالرها در فایل robots.txt یک راه مطمئن برای این است که هرگز ترافیک ورودی نگیرید. مسدود کردن ربات‌ها از آنچه که فکر می‌کنید آسان‌تر است. به عنوان مثال، وردپرس دارای تنظیمات قابلیت رویت در موتورهای جستجو است که با تنظیم آن به “جلوگیری از ایندکس شدن این سایت توسط موتورهای جستجو”، سعی می‌کند کرالرها را خارج کند. برای دسترسی دوباره به سایت خود، این گزینه را غیرفعال کنید.

علاوه بر اینکه به وردپرس گفته شود که موتورهای جستجو را مسدود کند، ممکن است این مشکلات فنی دیگری وجود داشته باشد که باعث مشکلات کرال شده است. سرور وب سایت شما ممکن است با خطاهای سرور روبرو شود یا قسمت‌های اشتباهی از جاوا اسکریپت در کد شما موجب مشکلات خزنده شود. مطمئن شوید گوگل به راحتی می‌تواند سایت شما را کرال کند.

مشکلات سایت

مشکلات فنی تاثیرگذار بر روی رتبه

آیا صفحه یا وب‌سایت شما ایندکس شده است اما رتبه‌بندی نمی‌شود؟ در این صورت، مشکلات فنی آن چیزی است که باید بررسی کنید. شما می‌توانید به ما یک درخواست بدهید تا بررسی کنیم که آیا SEO فنی شما به اندازه کافی عالی است یا خیر.

۵. دلیل عدم رتبه‌بندی شما مشکلات فنی سایت است

اگر می‌خواهید در گوگل رتبه بگیرید، سایت شما باید به برخی از استانداردهای فنی از جمله سرعت بارگذاری صفحات و امنیت سایت دست یابد. همچنین، مسائل فنی دیگری نیز وجود دارند که در مقاله دیگری به آنها اشاره شده است.

اگر پست شما در موتورهای جستجو به هیچ وجه نمایش داده نمی‌شود، مشکلات فنی ممکن است از نمایش آن در نتایج جستجو جلوگیری می‌کند. افزونه‌های متضادی که مشکلاتی ایجاد می‌کنند ممکن است دلیل این مشکل باشند و ما در برخی از قالب‌ها مواردی را دیده ایم که مانع از ایندکس شدن سایت شما توسط گوگل می‌شوند. همچنین، اگرچه افزونه های سئو بسیاری از مشکلات فنی را پوشش می‌دهند اما  باید صحیح تنظیم شده باشد تا به درستی کار کنند.

۶. به دلیل نقض قوانین SEO مورد تنبیه قرار گرفته‌اید

اگر گوگل به شما در استفاده از تکنیک‌های SEO نامطلوب و غیراخلاقی مانند خرید لینک‌ها یا پر کردن متن پنهان با کلمات کلیدی مشکوک شود، صفحه یا سایت شما ممکن است تحت تنبیه قرار گیرد. هنگامی که در حال ساخت یک وب سایت خوب و محتوای با کیفیت هستید، استفاده از این مسائل ممکن است منجر به برعکس شدن نتایج ‌شود. حتی در صورتی که همه چیز در صفحه شما کاملاً عالی باشد، اگر شما چیزی را انجام می‌دهید که گوگل اجازه نمی‌دهد، مشکلاتی در رتبه‌بندی صفحه شما خواهید داشت (یا حتی در نتایج جستجوی گوگل هیچگاه نمایش داده نخواهید شد).

اگر شما سعی نمی‌کنید تا گوگل را فریب دهید یا ایمیل‌های نامطلوبی را ارسال نمی کنید، احتمالاً نیازی به نگرانی ندارید.

مسائل مربوط به لینک‌هایی که نیاز به رتبه‌بندی موثر دارند

داشتن ساختار مناسبی از لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌های با کیفیت بسیار مهم است اگر می‌خواهید رتبه بالا داشته باشید. گوگل وب را به صورت پیاپی کراول می‌کند و هر لینکی که پیدا می‌کند را دنبال می‌کند، بنابراین اگر لینک‌های شما کمیاب باشند باعث مشکلاتی در رتبه‌بندی شما می‌شوند.

۷. سایت شما ساختار درستی از لینک‌های داخلی ندارد

یکی دیگر از دلایل عدم نمایش محتوای شما در نتایج جستجو، عدم وجود بخشی از استراتژی SEO شما است. اهمیت ساختار سایت – ساختار لینک‌های داخلی – را برای استراتژی SEO خود ارزشمند بدانید. داشتن ساختار واضحی از سایت، باعث بهتر درک شدن سایت شما توسط گوگل می‌شود. اگر ساختار لینک‌های داخلی شما ضعیف باشد، شانس رتبه‌بندی بالای شما کمتر است – حتی در صورتی که محتوای شما به خوبی بهینه‌سازی شده و عالی باشد.

۸. تعداد بک‌لینک‌های سایت شما کم است

اگر شما به تازگی وب‌سایت خود را راه اندازی نموده اید، محتوای شما به طور فوری رتبه نمی‌گیرد. حتی اگر همه چیز را بهینه کرده و همه بخش‌های Yoast SEO سبز باشند، به منظور رتبه‌بندی، شما باید لینک‌هایی از وب‌سایت‌های دیگر کسب کنید. در پایان، گوگل باید بداند که وب‌سایت شما وجود دارد.

لینک سازی را جدی بگیرید

مسائل مربوط به محتوا و کلمات کلیدی که می‌تواند رتبه‌بندی را تحت تأثیر قرار دهد

اگر همه چیز در رابطه با SEO به درستی انجام شده باشد، دلیل عدم رتبه‌بندی صفحه یا سایت شما ممکن است مربوط به محتوا و کلمات کلیدی باشد. همچنین، شما می‌توانید آزمون سلامتی محتوای SEO خود را انجام داده و مشکلات مربوط به محتوای سایت خود را بررسی کنید.

۹. صفحه شما عالی است، اما رقابت بسیار زیاد است

در بیشتر موارد، دلیل عدم رتبه‌بندی صفحه به این دلیل است که رقابت به شدت بالاست. اگر محتوای خود را برای کلمات کلیدی و عبارات کلیدی رقابتی بهینه کنید، مانند [غذای گربه]، [جاروبرقی رباتیک] یا [مشاور املاک]، احتمال زیادی وجود دارد که برای آن عبارت رتبه نگیرید.

برای پیدا کردن این مشکل، نتایج جستجوی کلمه کلیدی خود را بررسی کنید. آیا سایت‌های با اعتبار بالا مانند ویکی‌پدیا یا آمازون صفحه اول را تصاحب کرده‌اند؟ آیا شما سایت‌های زیادی را که در این حوزه به شدت برجسته شده‌اند، مشاهده می‌کنید؟ احتمالاً سایت شما اعتبار کافی برای رقابت با این سایت‌ها را ندارد. بنابراین، شما می‌توانید محتوای خود را بهینه کنید، اما متأسفانه این کافی نیست تا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی رقابتی رتبه بالا بگیرید اگر حوزه شما بسیار رقابتی باشد.

۱۰. محتوای کم کیفیت یا انواع نادرستی از هدف جستجو

یک چیز دیگر که ممکن است دلیل عدم رتبه‌بندی محتوای شما باشد، عدم تطابق آن با اهداف افرادی است که در جستجوی کلمه کلیدی شما هستند. هدف جستجو این روزها یکی از عوامل مهم برای موتورهای جستجو است: آیا مردم می‌خواهند چیزی را بخرند، به یک وب‌سایت خاص بروند یا به دنبال اطلاعات هستند؟ حتی اگر شما به کلمه کلیدی بیشتر متمرکز شده باشید، اگر محتوای شما با نیت اصلی جستجوکنندگان تطابق نداشته باشد، احتمالاً موتورهای جستجو آن را در نتایج نشان نمی‌دهند، زیرا این محتوا نیاز مردم را برآورده نمی‌کند.

بررسی یک مثال

بیایید چند مثال را بررسی کنیم. فرض کنید شما یک مربی سگ هستید که می‌خواهید برای خدمات آموزش سگ‌های کوچک رتبه بگیرید، بنابراین برای [آموزش سگ کوچک] بهینه‌سازی می‌کنید. اما اگر نتایج جستجو را ببینید، متوجه می‌شوید که ویدیوهای اطلاعاتی و تمام نتایج توضیح می‌دهند چگونه یک سگ کوچک را خودتان آموزش دهید. بنابراین، افراد در واقع به دنبال کسب اطلاعات هستند. این مسئله به صورت دوطرفه هم کار می‌کند. اگر یک راهنمای مرحله به مرحله برای وبلاگ خود در مورد چگونگی ساخت دکوراسیون باغ خود نوشته‌اید، به منظور رتبه‌بندی برای [تزئین باغ با گل‌های قرمز]، شما ممکن است مشکلاتی در رتبه‌بندی برای آن عبارت داشته باشید، اگر مردم فقط می‌خواهند آن را بخرند، نه خودشان بسازند.

 

به خاطر داشته باشید که هر عبارت جستجویی یک نیت اصلی دارد. همچنین، ممکن است که با محتوایی که به نیت متفاوتی تطابق دارد، رتبه‌بندی بگیرید. با این حال، اگر محتوای بهینه شده شما در موتورهای جستجورتبه نگرفت، این موضوع می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

محتوای بهینه‌سازی شده هنوز رتبه نگرفته است؟

چندین دلیل ممکن است باعث شود که یک پست در رتبه‌بندی جستجو قرار نگیرد. آیا پست خود را با ابزار Yoast SEO به درستی بهینه‌سازی کرده‌اید؟ در این صورت، احتمالاً علت شایع این است که رقابت در یک زمینه خیلی شدید است. متأسفانه، بهینه‌سازی موتورهای جستجو یک استراتژی بلندمدت است. شما باید سخت کار کنید و صبور باشید. در این میان، می‌توانید به بسیاری از جنبه‌های دیگر سئو خود (ساختار سایت، ساخت لینک) بپردازید. سعی کنید به تمام جنبه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت تمرکز کنید و بهترین نتیجه را برای خود ایجاد کنید.

ما در کنار شما هستیم!

اگر محتوای خود را بهینه کرده و به تمام جنبه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت کار کرده‌اید، اما هنوز رتبه‌بندی ندارید، ممکن است بهتر باشد استراتژی کلیدواژه خود را بازبینی کنید. شاید کلیدواژه‌ای که هدف آن را دنبال می‌کنید، خیلی رقابتی باشد و بهتر باشد به جای آن به کلیدواژه‌های دنباله‌دار و کم‌رقابت استفاده کنید. می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner یا Ahrefs استفاده کنید تا کلیدواژه‌های کم‌رقابت با حجم جستجو مناسب پیدا کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که آیا محتوای شما واقعاً منحصر به فرد و ارزشمند است؟ آیا در مقایسه با محتوای موجود در این حوزه، محتوای شما جامع‌تر و اطلاعاتی بیشتری را ارائه می‌دهد؟ اگر نه، ممکن است در یک بازار شلوغ، سخت باشد تا برجسته شوید.

در نهایت، باید به خاطر داشته باشید که سئو یک فعالیت یکباره نیست و باید ادامه دار باشد. به همین منظور شما می توانید از خدمات طراحی سایت، پشتیبانی سایت و سئو ما استفاده کنید.

5 1 رای
امتیاز مقاله
guest
8 کامنت
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد منتظری مقدم
محمد منتظری مقدم
7 ماه قبل

سلام. ممنون بابت توضیحات. سایت ما مدت هاست که ساخته شده و مقالات متعددی دارد. اما در کلماتی که میخوایم بالا نمیاد. علت چیست؟ یکی از همکاران میگه باید آگهی بزنیم واسه سایت. نظر شما چیه؟

راهبرد پردازش
مدیر
راهبرد پردازش
7 ماه قبل

سلام. وقت بخیر
سایت باید بررسی بشود. قطعی نمیتوان نظر داد اما خرید رپورتاژ اگهی احتمالا موثر خواهد بود. جهت بررسی به ما پیام بدین.
کد تخفیف برای شما در نظر گرفته ایم.

محمد رضا جعفری
محمد رضا جعفری
7 ماه قبل

درود بر شما
سایت ما دارای صفحاتی بود که ظاهرا ویروسی شده بود و باعث افت شدید سایت ما بود. تبلیغات قمارخانه انجام میشد در داخل سایت و نمیدونم چه مشکلی داشت که اینجوری شده بود. مقاله خوب بود. سپاس

راهبرد پردازش
مدیر
راهبرد پردازش
7 ماه قبل

سلام. وقت بخیر
بله. گاهی اوقات افراد یا سیستم های خرابکار مثل بات ها سایت رو مورد حمله قرار میدن و لینک های خودشون رو داخل سایت میزارن. خوب شد زود متوجه شدین.
در خدمت شما هستیم

محمدرضا صفی خانی
محمدرضا صفی خانی
6 ماه قبل

سلام. شما از چه ابزارهایی برای سئو استفاده می کنید؟ امکانش هست چندتاش رو نام ببرید؟ تشکر

راهبرد پردازش
مدیر
راهبرد پردازش
6 ماه قبل

سلام. وقت بخیر
ضمن تشکر از شما، ابزارهای متفاوتی وجود دارد. برای تحقیق کلمات کلیدی و یافتن گپ محتوایی از ابزارهای ایرانی سئوسیگنال، جت سئو، میزفاتولز استفاده نمایید. برای بررسی تکنیکال از ای اچ رف مستر تولز استفاده نمایید. برای بررسی بک لینک از سم راش و ای اچ رف اشتفاده نمایید. برای گزارش مشکلات همچنین می توانید از ابزارهای ایرانی فوق را استفاده کنید. در صورتی که سوالی بود در خدمتیم.

آقا میلاد
آقا میلاد
5 ماه قبل

همیشه واسم‌سوال بود واقعا چرا اینجوری میشه. بنظرم ی مقاله کامل هست و امتیاز ۵ رو میخواد. ممنون

راهبرد پردازش
مدیر
راهبرد پردازش
5 ماه قبل
پاسخ به  آقا میلاد

سلام. وقت بخیر
یکی از مقالاتی است که سعی کرده تیتروار ولی کامل دلایل رو بررسی کنه. لطف دارید. در خدمت شما هستیم.

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x