راهبرد پردازش متین
سامانه تشخیص نشت اطلاعات و نقض داده
  1. Home
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. امنیت داده ها و…
  6. /
  7. سامانه تشخیص نشت اطلاعات…
سامانه تشخیص نشت اطلاعات و نقض داده
سامانه نشت اطلاعات و نقض داده

آنچه در این مقاله میخوانیم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نشت اطلاعات و نقض داده چیست؟

قبل از توضیح پیرامون “سامانه تشخیص نشت اطلاعات و نقض داده”، ابتدا با ادبیات این موصوع آشنا می شویم :

نشت اطلاعات و نقض داده (Data Breach) به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیتی در دنیای دیجیتال شناخته می‌شود. در این پدیده، اطلاعات حساس یا شخصی کاربران، مانند نام، آدرس، شماره تلفن، رمز عبور و حتی اطلاعات مالی، از سیستم‌های ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های سازمان‌ها یا فردی که این اطلاعات را در اختیار دارد، به صورت غیرمجاز دسترسی پیدا می‌کند و در اختیار قرار می‌گیرد.

نشت اطلاعات می‌تواند به صورت متمرکز و در سطح کلان، مانند نشت اطلاعات از بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ، یا به صورت جزئی و در سطح کوچکتر، مانند نشت اطلاعات از حساب کاربری یک شخص، رخ دهد. در هر صورت، نشت اطلاعات می‌تواند برای فردی که اطلاعاتش نقض شده است، عواقب بسیار جدی به همراه داشته باشد، از جمله سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و مالی، سرقت هویت، افت اعتماد به نفس و خسارات مالی و غیره.

برای جلوگیری از نشت اطلاعات، سازمان‌ها و افراد باید از روش‌های امنیتی مختلفی مانند رمزنگاری اطلاعات، استفاده از فایروال، بکاپ‌گیری منظم داده‌های مهم، بروزرسانی سیستم‌ها و نرم‌افزارها، و آموزش کارکنان در زمینه امنیت اطلاعات استفاده کنند. همچنین، افراد باید از رمزهای قوی و متفاوت برای حساب‌های آنلاین خود استفاده کنند، از اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود با سایران پرهیز کرده و از سرویس‌های امنیتی مانند VPN برای ارتباطات آنلاین استفاده کنند.

تشخیص نشت اطلاعات و نقض داده

راهکارهای شناسایی نشت اطلاعات

برای شناسایی نشت اطلاعات، روش‌های مختلفی وجود دارد که به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به برخی از این روش‌ها در زیر اشاره می‌شود:

۱. بررسی لاگ‌های سیستم: بررسی لاگ‌های سیستم می‌تواند به شناسایی فعالیت‌های نامناسب و غیرمعمول در سیستم کمک کند. بررسی لاگ‌ها می‌تواند شامل بررسی فعالیت‌های کاربران، پروتکل‌های شبکه، فعالیت‌های سرویس‌ها و غیره باشد.

۲. استفاده از سامانه‌های شناسایی تهدیدات: سامانه‌های شناسایی تهدیدات، مانند روش‌های گردآوری اطلاعات، تحلیل رفتاری، تحلیل ترافیک شبکه و غیره، می‌توانند به شناسایی فعالیت‌های مشکوک در شبکه کمک کنند.

۳. استفاده از سامانه اختصاصی راهبرد: سامانه تشخیص نشت اطلاعات و نقض داده شرکت راهبرد پردازش به کاربران امکان ایجاد فایل‌ها، URLها و حتی ایمیل‌های جعلی برای شناسایی تلاش مهاجمان برای دسترسی به اطلاعات حساس می‌دهد.

۴. بررسی و نظارت بر کنترل دسترسی: بررسی کنترل دسترسی و نظارت بر محدودیت دسترسی کاربران به اطلاعات می‌تواند به شناسایی نشت اطلاعات کمک کند. این شامل بررسی دسترسی‌های کاربران به سیستم‌ها، فایل‌ها و پوشه‌ها می‌شود.

۵. شناسایی و ردگیری فعالیت‌های شبکه: شناسایی و ردگیری فعالیت‌های شبکه، مانند ترافیک شبکه و فعالیت‌های پورت‌ها، می‌تواند به شناسایی فعالیت‌های نامناسب و نشت اطلاعات کمک کند.

تشخیص نشت اطلاعات به صورت خودکار

بله، برخی از روش‌های شناسایی و تشخیص نشت اطلاعات و نقض داده ای وجود دارند که به صورت خودکار اجرا می‌شوند. برای مثال:

۱. سامانه‌های شناسایی تهدیدات خودکار: برخی سامانه‌های شناسایی تهدیدات، مانند سامانه‌های SIEM (Security Information and Event Management) و IDS (Intrusion Detection System)، به صورت خودکار و در زمان واقعی فعالیت‌های مشکوک را شناسایی و به مدیران ارائه می‌دهند.

۲. راه‌اندازی سیستم هشدار دهنده: سیستم‌های هشدار دهنده می‌توانند به صورت خودکار در صورت شناسایی فعالیت‌های مشکوک، به مدیران یا تیم امنیتی اعلام کنند.

۳. استفاده از روش‌های تحلیل رفتاری: روش‌های تحلیل رفتاری به صورت خودکار به دنبال الگوهای عادی و غیرعادی در فعالیت‌ها می‌گردند و در صورت شناسایی الگوی غیرعادی، هشدار می‌دهند.

۴. استفاده از نرم‌افزارهای DLP: نرم‌افزارهای DLP (Data Loss Prevention) به صورت خودکار به دنبال اطلاعات حساس در سیستم‌ها و شبکه‌ها می‌گردند و در صورت شناسایی نشت اطلاعات، هشدار می‌دهند.

سامانه تشخیص نشت اطلاعات

سامانه اختصاصی تشخیص نقض داده

شرکت راهبرد پردازش یک شرکت امنیتی است که در زمینه شناسایی حملات سایبری فعالیت می‌کند. این شرکت سامانه ای را ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی در سیستم های خود نفوذ غیرمجاز را شناسایی کرده و از دسترسی بیشتر آن ها به اطلاعات ارزشمند خود جلوگیری کنند.

 

سامانه راهبرد یک راهکار ساده و ارزان برای شناسایی حملات نفوذ است که توسط خود کاربران قابل استفاده است. این راهکار شامل ابزارهایی مانند فایل‌های تقلبی، ایمیل‌های دروغین، صفحات وب جعلی و غیره است. هرگاه یکی از این ابزارها مورد استفاده قرار گرفت، یعنی یک نفوذ غیر مجاز اتفاق افتاده است.

 

با استفاده از سامانه راهبر، کاربران می‌توانند به راحتی حملات سایبری را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این حملات انجام دهند. به علاوه، این سامانه می‌تواند به کاربران اطلاعات ارزشمندی در مورد نوع حمله، محل و زمان انجام آن ارائه دهد که می‌تواند به بهبود امنیت سیستم کاربران کمک کند.

هزینه سامانه

با عنایت به اینکه این سامانه اختصاصی می باشد، جهت پیاده سازی، مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیاز مقاله
guest
2 کامنت
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد عزیزخانی
محمد عزیزخانی
5 ماه قبل

سلام. صبح بخیر
من درست متوجه نشدم. منظورتون همون لیکفا هست؟ چرا از سایت خودشون استفاده نکنیم؟

راهبرد پردازش
مدیر
راهبرد پردازش
5 ماه قبل

سلام. وقت بخیر
ضمن تشکر از شما، به اطلاع می رسانیم که سامانه لیکفا با این سامانه متفاوت است. سامانه لیکفا اطلاعات درز شده از کاربران ایرانی را چک می کند و شما در سایت با ورود اطلاعات خودتون می توانید چک کنید که مثلا اطلاعات شما در کذام سازمان ها یا شرکت ها لو رفته است. اما سامانه راهبرد پردازش یک سامانه اطلاع رسانی بسیار دقیق مناسب کاربران ایرانی است که پس از پیاده سازی، در صورت دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شما در گسب و کارتان سریعا به شما اطلاع رسانی نموده و شما را از خطر نشت با نقض باخبر می کند. سپس شما با اطلاعاتی که سامانه برای شما ارسال کرده است می توانید نقطه ورود و نشت اطلاعات را کشف کرده و مانع از نشت اطلاعات واقعی و حیاتی خود شوید.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x